Boekhouden voor zzp’ers: hier moet je op letten

 Boekhouden voor zzp’ers: hier moet je op letten

Wanneer je als zzp’er begint, komt er behoorlijk wat op je af. Eén van de dingen waarmee jij als ondernemer te maken krijgt, is de boekhouding. Het is belangrijk om de financiële administratie van jouw bedrijf op orde te hebben. Veel ondernemers ontdekken al snel dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is. Uiteraard wil jij voorkomen dat je de fout ingaat en het overzicht verliest. Wat dat betreft ben je hier aan het juiste adres. In de onderstaande tekst zetten wij een aantal aandachtspunten op een rijtje waar jij op moet letten wanneer je als zzp’er zelf aan de slag gaat met jouw boekhouding.

1. Zorg voor een zakelijke rekening

Binnen Nederland is het niet verplicht om een zakelijke rekening te openen wanneer je een bedrijf begint. Toch doen veel ondernemers dit wel. Dit komt allereerst doordat de meeste banken in ons land het niet toestaan om een privérekening voor zakelijke doeleinden te gebruiken. Daarbij komt dat boekhouden een stuk makkelijker wordt met een zakelijke rekening. Je scheidt namelijk zakelijke en persoonlijke betalingen van elkaar. Hierdoor hoef je naderhand niet alles handmatig te splitsen en dat scheelt jou behoorlijk wat tijd.

2. Weet wat je bij moet houden

Doorgewinterde ondernemers weten precies wat zij allemaal bij moeten houden voor hun boekhouding. Wanneer jij net begonnen bent, is dit je mogelijk nog niet helemaal duidelijk. Het is niet voldoende om alleen facturen, bonnetjes en afschriften te bewaren. Nee, want ook de debiteuren- en crediteurenadministratie, urenregistratie en reiskosten horen bij de boekhouding. Dit geldt eveneens voor belastingaanslagen en in- en verkoopadministratie. Onderzoek altijd eerst wat jij allemaal bij moet houden als zzp’er. Op deze manier voorkom je dat je de fout in gaat.

3. Schaf een boekhoudpakket aan

Er zijn ondernemers die een programma als Excel gebruiken om hun boekhouding te doen. Dit kan inderdaad, maar dit is nogal tijdrovend. Je moet namelijk alles handmatig invoeren en dat kost je veel tijd. Bovendien kun je jouw zakelijke rekening niet aan Excel koppelen. Dit kan wel wanneer je kiest voor een boekhoudpakket. Transacties die je doet, worden hierdoor direct overgenomen in het boekhoudprogramma. Ook dit levert jou een flinke tijdsbesparing op, want je hoeft transacties niet langer handmatig in te voeren.

4. Online of offline boekhouden?

Lijkt het jou wel wat om een boekhoudprogramma te gebruiken? Dan kun je kiezen uit een offline of online boekhoudprogramma. Het merendeel van de ondernemers kiest tegenwoordig voor online software. Dit is niet gek, want dit brengt de nodige voordelen met zich mee. Zo is het bijvoorbeeld een stuk makkelijker om een zakelijke rekening aan een online boekhoudprogramma te koppelen dan aan offline software. Daarbij komt dat het inscannen van bonnen en facturen een stuk makkelijker gaat. Bij een online boekhoudprogramma maak je simpelweg een foto. De bon of factuur komt hierdoor direct in het systeem terecht. Boekhouden wordt zo een fluitje van een cent.

admin

Gerelateerd

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *